Foto Pracownia Wschodnia to miejsce stworzone z pasji do fotografii jako rzemiosła artystycznego, powstałe z inicjatywy niezależnych twórców, prowadzące działalność artystyczną, edukacyjną i wystawienniczą.
Posiadamy ciemnię czarno-białą wyposażoną w powiększalniki od 35mm do LF, z możliwością wykonywania wielkoformatowych odbitek na papierze barytowym. Prowadzimy warsztaty indywidualne oraz grupowe dla profesjonalistów i amatorów (od podstaw po zaawansowane techniki – split grade i proces archiwalny). Nasze studio z dostępem do światła dziennego i wyposażone w wysokiej jakości lampy błyskowe oraz modyfikatory, to również przestrzeń dla fotografów chcących zaprezentować swoją twórczość w formie wystaw.
Astrida Neimanis jest autorką koncepcji hydrofeminizmu badającej związki między płcią, żywiołem wody i naszym środowiskiem. W swoim sztandarowym tekście „Hydrofeminizm, czyli stawanie się ciałem wodnym" badaczka wskazuje na wodę jako budulec przekaźnik i archiwum znaczeń. Ciało ludzkie, u noworodka składające w aż 80 % z wody, staje się dzięki temu integralną częścią przyrody i całego złożonego systemu przekazywania treści.
Idea ciała wodnego wprowadzona przez Neimanis zyskuje kształt w pracach sześciu fotografek współtworzących kolektyw Hydroza*, (Jadwiga Janowska, Jagoda Malanin, Iga Mroziak, Kasia Rysiak, Milena Soporowska i Kasia Ślesińska). Ich projekty eksplorują temat wody jako źródła życia, pamięci, przemocy i opresji.
Second life – to bardzo pozytywne przesłanie o ludzkim życiu po trudnych życiowych przejściach, pokazane na przykładzie suchych liści.
Jesienią, w czasie pandemii szukając w moim ogrodzie tematu fotograficznego, spośród sterty suchych liści postanowiłam wybrać kilka, tworząc dla nich scenografie i dobierając właściwe oświetlenie, sprawiłam, że stały się moimi modelami, obiektami fotografowanymi. Tym zabiegiem nadałam im nowe znaczenie. Przenosząc je do świata sztuki dałam im drugie życie.
OLDBOYS opowiada o pracownikach Telewizji Polskiej, których zajęcia, choć w tym medium niezwykle potrzebne, nie kojarzą się blichtrem i reprezentacyjnością właściwą dla szklanego ekranu. To ludzie zaplecza, często świetni fachowcy w swoich dziedzinach. Bez ich ciężkiej pracy trudno byłoby osiągnąć efekt prezentowany na wizji. Przez lata zbudowali sobie renomę i wykształcili doświadczenie, które praktycznie jest nie do zastąpienia, na swoich stanowiskach pracują długie lata. Byli przez ten czas świadkami wielokrotnej wymiany kadry kierowniczej, zmiany estetyki i priorytetów w funkcjonowaniu telewizji, tym samym są po prostu bezcennymi świadkami jej transformacji. Ich zajęcia łączą ze sobą dwa pozornie trudno zestawialne światy; ten zza kamery i ten z sprzed kamery, czyniąc z nich swego rodzaju pomosty pomiędzy tym co realistyczne, a tym co wykreowane. Cykl fotograficzny OLDBOYS to praca dyplomowa zrealizowana w trakcie edukacji w Akademii Fotografii.
Patryk Karbowski
Bohaterami serii BLIZNY są niektórzy podopieczni zrzeszenia Porto Alegre (z Rovigo) oraz zrzeszenia Di Tutti i Colori (z Occhiobello). Artysta stworzył cykl wychodząc, w sensie teoretycznym, od pojęcia „blizny", rozumianej jako znak, który pozostaje po urazie fizycznym lub duchowym. Punktem wyjścia tej opowieści przedstawionej na fotografiach jest wspomnienie wywołane przez bohaterów, słowo, które nawiązuje do ich korzeni i wyznacza drogę wytyczoną przez tę traumę.
Jak pisze fotograf i opiekun artystyczny projektu, Patryk Karbowski:
Marcin Pietrucin jasno daje do zrozumienia, że fortuna to relacja z ojcem. I nie jest ważne, czy tworząc ten cykl, chce ją odzyskać, czy niczym przedwojenny dziedzic bezczelnie się z nią obnosi. Tworzy pociągający alternatywny świat, w którym przygoda i tajemnice do odkrycia się nie kończą. Ale zamiast na teorii płaskiej ziemi czy dominacji jaszczurów z kosmosu opiera go na wzajemnej akceptacji. Opowiada tę historię w najlepszej tradycji ciepłej ironii, na którą, zdawałoby się, nie można już liczyć.