Foto Pracownia Wschodnia to miejsce stworzone z pasji do fotografii jako rzemiosła artystycznego, powstałe z inicjatywy niezależnych twórców, prowadzące działalność artystyczną, edukacyjną i wystawienniczą.

Posiadamy ciemnię czarno-białą wyposażoną w powiększalniki od 35mm do LF, z możliwością wykonywania wielkoformatowych odbitek na papierze barytowym. Prowadzimy warsztaty indywidualne oraz grupowe dla profesjonalistów i amatorów (od podstaw po zaawansowane techniki – split grade i proces archiwalny). Nasze studio z dostępem do światła dziennego i wyposażone w wysokiej jakości lampy błyskowe oraz modyfikatory, to również przestrzeń dla fotografów chcących zaprezentować swoją twórczość w formie wystaw.

Poprzednie wystawy

Oldboys
Mikołaj Napiórkowski
od 26 listopada
do 7 grudnia 2022

OLDBOYS opowiada o pracownikach Telewizji Polskiej, których zajęcia, choć w tym medium niezwykle potrzebne, nie kojarzą się blichtrem i reprezentacyjnością właściwą dla szklanego ekranu. To ludzie zaplecza, często świetni fachowcy w swoich dziedzinach. Bez ich ciężkiej pracy trudno byłoby osiągnąć efekt prezentowany na wizji. Przez lata zbudowali sobie renomę i wykształcili doświadczenie, które praktycznie jest nie do zastąpienia, na swoich stanowiskach pracują długie lata. Byli przez ten czas świadkami wielokrotnej wymiany kadry kierowniczej, zmiany estetyki i priorytetów w funkcjonowaniu telewizji, tym samym są po prostu bezcennymi świadkami jej transformacji. Ich zajęcia łączą ze sobą dwa pozornie trudno zestawialne światy; ten zza kamery i ten z sprzed kamery, czyniąc z nich swego rodzaju pomosty pomiędzy tym co realistyczne, a tym co wykreowane. Cykl fotograficzny OLDBOYS to praca dyplomowa zrealizowana w trakcie edukacji w Akademii Fotografii.

Patryk Karbowski

Blizny
Andrea Beggio
od 22 października
do 6 listopada 2022

Bohaterami serii BLIZNY są niektórzy podopieczni zrzeszenia Porto Alegre (z Rovigo) oraz zrzeszenia Di Tutti i Colori (z Occhiobello). Artysta stworzył cykl wychodząc, w sensie teoretycznym, od pojęcia „blizny", rozumianej jako znak, który pozostaje po urazie fizycznym lub duchowym. Punktem wyjścia tej opowieści przedstawionej na fotografiach jest wspomnienie wywołane przez bohaterów, słowo, które nawiązuje do ich korzeni i wyznacza drogę wytyczoną przez tę traumę.

Fortuna
Marcin Pietrucin
od 17 września
do 30 września 2022

Jak pisze fotograf i opiekun artystyczny projektu, Patryk Karbowski:

Marcin Pietrucin jasno daje do zrozumienia, że fortuna to relacja z ojcem. I nie jest ważne, czy tworząc ten cykl, chce ją odzyskać, czy niczym przedwojenny dziedzic bezczelnie się z nią obnosi. Tworzy pociągający alternatywny świat, w którym przygoda i tajemnice do odkrycia się nie kończą. Ale zamiast na teorii płaskiej ziemi czy dominacji jaszczurów z kosmosu opiera go na wzajemnej akceptacji. Opowiada tę historię w najlepszej tradycji ciepłej ironii, na którą, zdawałoby się, nie można już liczyć.

Histerium
Iwona Suszycka
od 2 czerwca
do 12 czerwca 2022

Według artystki materiał pod wspólną nazwą Histerium, to wynik wieloletnich rozważań, nad pozycją i roli kobiety w współczesnym społeczeństwie. Narodził się z potrzebny zgłębienia i zrozumienia wpływu predyspozycji osobowości i czynników zewnętrznych na funkcjonowanie dzisiejszej kobiety.

Nazwa projektu została zapożyczona od powszechnie znanej niedyspozycji psychosomatycznej, powszechnie znanej jako „Histeria". Nawiązanie do tej spowitej mgłą niesławy i humorystycznych definicji choroby wydaje się dość trafnie oddawać relację niewiast z obecnym światem.

Where Are We Going From
Justyna Kosińska-Tkanka
Federico Caponi
od 14 maja
do 25 maja 2022

Projekt duetu artystów jest serią portretów starożytnych nagrobków znajdujących się w bazylice Santa Croce we Florencji. Grobowce, powstałe w XIV i XV wieku, stanowią część jednego z najbardziej docenionych mauzoleów we Włoszech. Umieszczono na nich kamienne wizerunki wysokiej rangi mnichów i zamożnych kupców. Pod wpływem czasu płaskorzeźby zmieniły swój pierwotny kształt. Marmur został wytarty przez przechodzące stopy i pojawiła się na nim piękna woskowa patyna, bardzo przypominająca ludzkie kości. Dziś te mocno zdeformowane portrety bardziej niż ludzi przypominają nieznane kreatury z przyszłości.

Druk ręczny żelatynowo-srebrowy na papierze barytowym uzupełniają hafty Justyny Kosińskiej, zrobione złotą metalizowaną nicią. Portrety powstały na początku 2020 roku.