Foto Pracownia Wschodnia to miejsce stworzone z pasji do fotografii jako rzemiosła artystycznego, powstałe z inicjatywy niezależnych twórców, prowadzące działalność artystyczną, edukacyjną i wystawienniczą.

Posiadamy ciemnię czarno-białą wyposażoną w powiększalniki od 35mm do LF, z możliwością wykonywania wielkoformatowych odbitek na papierze barytowym. Prowadzimy warsztaty indywidualne oraz grupowe dla profesjonalistów i amatorów (od podstaw po zaawansowane techniki – split grade i proces archiwalny). Nasze studio z dostępem do światła dziennego i wyposażone w wysokiej jakości lampy błyskowe oraz modyfikatory, to również przestrzeń dla fotografów chcących zaprezentować swoją twórczość w formie wystaw.

Reinterpretacje

4 kwietnia do 27 kwietnia 2025
Foto Pracownia Wschodnia
Reinterpretacje

Reinterpretacje

W warsztatach fotograficznych „Reinterpretacje”, które odbyły się między majem a wrześniem 2024 roku, wzięło udział ośmiu fotografów i fotografek. Pod okiem Bartka Warzechy, uznanego fotografa i artysty wizualnego, pracowali nad fotografiami, dla których główną osią był współczesny teatr, zjawiska i procesy z nim związane.

„Od samego początku przyświecał nam cel, by spojrzeć na teatr w nowy sposób, dotrzeć do osób, przestrzeni i przedmiotów, które na co dzień są niedostępne albo w ogóle nie kojarzą się z teatrem, a są z nim związane. W wielu przypadkach fotografia stała się pretekstem do spotkań i odkrywania nowych warstw – emocji, napięć, gestów, symboliki, które są często niewidoczne na pierwszy rzut oka, ale stanowią o prawdziwej sile teatru" – podsumował Bartek Warzecha.

Warsztaty „Reinterpretacje" odbyły się w ramach X edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Autorzy i autorki zdjęć zdecydowali się uchwycić współczesny teatr z różnych stron – niektórzy z nich opowiadali o wspomnieniach i stracie za pomocą teatralnych wnętrz ("Ghost light" Karoliny Jóźwiak), inni całą uwagę skupili na przedmiotach ("Rekwizyty" Anny Palusińskiej), relacji człowieka z technologią ("Digital shadow" Marcina Nalepy) i traumie ("Fragmenty" Patrycji Stali). Jeden z projektów starał się uchwycić teatralność zdjęć umieszczanych na platformie LinkedIn ("Macierz jednostki" Magdy Gramsz), podczas gdy drugi z pomocą drag queen nawiązuje do archiwalnych zdjęć teatralnych ("Grażyna" Agi Bilskiej). Na wystawie nie zabraknie także zdjęć portretowych osób na co dzień w teatrze "niewidzialnych": krakowskich garderobianych ("Skene" Mateusza Torbusa) i oświetleniowców ("Cień światła" Kaliny Sobesto).

Prowadzenie warsztatów i koncepcja wystawy: Bartek Warzecha Grafiki: Ania Nałęcka-Milach Koordynacja i produkcja: Magdalena Ożarowska Współorganizacja wystawy: Kasia Rysiak i Federico Caponi

Otwarcie wystawy: 4 kwietnia godz. 18:00

czas trwania wystawy:
4.04-27.04.2025

środa-piątek 16-20
sobota-niedziela 12-18

Zapraszamy! zespół FPW

Wydarzenie na FB

Poprzednie wystawy

Produkcja przestrzeni
Maciej Stępiński
od 7 listopada
do 24 listopada 2024

„Produkcja przestrzeni" dotyczy obszarów marginalnych — stref przejściowych między miastem a nie-miejscem. To tutaj powstają ekologiczne enklawy ciszy i zieleni oraz gated communities (zamknięte osiedla), ale także — na terenach po wyciętych połaciach lasu — gigantyczne huby i centra spedycyjne, sieci dróg i obwodnice.

Pareidolia
Patrycja Koehler
od 26 października
do 3 listopada 2024

Pareidolia - zjawisko, w którym ktoś widzi wzór lub obraz czegoś, co nie istnieje.

Projekt ten jest kontynuacją historii zapoczątkowanej na fakultecie z fotografii analogowej. Wtedy to trafiłam do lasu Kampinoskiego - byłej wioski Bromierzyk - i do tego miejsca wracałam przez kolejne 4 lata. Odkryłam w nim bowiem pewną magię, której nie znalazłam w żadnym innym lesie w Polsce. Przyciągnęły i zafascynowały mnie struktury tamtejszych drzew i historia, którą próbują opowiedzieć. Tak zaczęłam odkrywać świat tych największych roślin lądowych, odczuwać ich potęgę i rozumieć sposób ich funkcjonowania na naszej planecie. Do tego zgłębiłam wątek duchów i zjawisk paranormalnych, które podobno w tym kawałku lasu występują od setek lat. Pojawiły się myśli - jak to możliwe, że w tym jedynie miejscu drzewa są w tak niespotykany sposób zniekształcone? Czy to, co widzę, naprawdę tam jest?

Bromierzyk. Niegdyś wioska.

Brutalna wojna pozostawiła sam Las.

Ponoć las zachował więcej.

Z początku przyciągnęły mnie ślady po życiu ludzkim, ledwie zauważalne, co przyciągało jeszcze bardziej. Wracałam regularnie, porą jesienno-zimową, zapewniając wgląd w struktury tych Największych roślin lądowych, których potęga mnie onieśmieliła. Surowy, nagi las, ja i obiektyw. Do tego aura tajemniczości i obecności płynąca z drzew. I jakby zaczęły się ze mną komunikować, te właśnie drzewa. Pokręcone, zniekształcone, żywe; tak podobne do nas. Również martwe elementy jakby coś mówiły, Niewidocznym szeptem.

Czy to ja widzę?

„Nie było nas był las, nie będzie nas będzie las."

Na wystawie zaprezentuję zdjęcia w formie odbitek srebrno-żelatynowych, wywołanych w ciemni techniką analogową.

Ishmael
Yeva Sai
Adam Gut
Kasia Rysiak
Marek Fogiel
Andrea Beggio
Raisa Kadyrova
Stefano Cavallo
Kamila Czosnyk
Federico Caponi
Damian Reniszyn
Lena Sieczkowska
Anna Szczepaniak
Magdalena Pawluk
Krzysztof Burzyński
Aleksandra Jezierska
Lizaveta Dubinchyna
Tomasz Jakub Motyka
Alexander Kot-Zaitsau
Izabela Hejne Krystosiak
Tomek “Ponurek” Świerżewski
od 18 maja
do 2 czerwca 2024

„Gdyby tylko zdawano sobie z tego sprawę, okazałoby się, że niemal wszyscy ludzie, każdy na swój sposób, w takiej czy innej chwili, żywią wobec oceanu niemal te same co ja uczucia."

Herman Melville, Moby Dick czyli Biały Wieloryb (przeł. Bronisław Zieliński)

Zespół Foto Pracowni Wschodniej oraz wybrane na podstawie otwartego naboru osoby artystyczne zapraszają na wystawę „Ishmael".

Ekspozycja jest naszą interpretacją podróży do świata wyobrażeń i ludzkiej fascynacji na temat oceanu oraz tak zwanej Wielkiej Wody. Jest również spotkaniem na przestrzeni sztuki wizualnej z żywiołem, który od początku wydobywał z ludzi marzenie o jego ujarzmieniu i paraliżował lękiem przed bezmiarem. Płynąc z wiatrem sięgamy wzrokiem za horyzont, naszym nawigatorem jest sztuka, a towarzyszem na pokładzie książka „Moby Dick" Hermana Melville’a.

WAW-SGN
Tommy Block
od 26 kwietnia
do 12 maja 2024

Wystawa prezentuje uliczny reportaż trzytygodniowej podróży z południa na północ Wietnamu. Prezentowane zdjęcia powstawały podczas wielogodzinnych spacerów ulicami takich miast jak Ho Chi Minh, Dalat czy Hanoi. Aparatem kierowała ciekawość, czasem wręcz wścibskość; dwudziestocztero milimetrowy obiektyw wymagał bliskości, łaknął konfrontacji. Tytuł wystawy nawiązuje do podróży, podczas których wkradamy się w rytm dnia tysięcy bohaterów; to wymiana setek spojrzeń, rzadko dłuższych niż kilka sekund. Flesz jest prowokujący, jest moim przywitaniem; wzbudza zainteresowanie, uśmiech, zakłopotanie; spotyka obojętność, zadumę, radość, zmartwienie.

Znajdując się w samym centrum wydarzeń, zrodził się pomysł stworzenia wideo-artu, będącego wizualnym pamiętnikiem podróży, który razem z resztą ekspozycji stanowi próbę materializacji mijanych rytmów.

Ho Chi Minh, Vũng Tàu, Mũi Né, Dalat, Nha Trang, Da Nang, Hanoi, Hạ Long

Kuratorzy: Julia Rapior, Wojciech Kacprzak

Pamięć bez obrazu
Anna Grynaszewska
od 17 lutego
do 3 marca 2024

O czym jest ten projekt?
O szukaniu pogodnego spojrzenia.
O tęsknocie za beztroską radością.
O przyjaźni z emocjami.
O pogodzeniu się ze sobą.
O zaufaniu sobie.

(...)Znam strach ciemności i stęchłego zapachu piwnicy(...)