Pospolite Vulgaris

3 grudnia do 18 grudnia 2022
Galeria Pracownia Wschodnia
Pospolite Vulgaris

Paulina Mirowska

Praca Pospolite Vulgaris opowiada o determinacji, inteligencji oraz sile pospolitych gatunków roślin.

Pancerze ochronne, kolce, haki, filtry, trucizny. Ciągłe ulepszanie wyposażenia roślin w walce o przetrwanie daje człowiekowi zdumiewający przykład nieposłuszeństwa, uporu i pomysłowości.

Pospolite czarne bzy, trzmieliny, łopiany to rośliny, które rosną blisko nas, tocząc w ciszy walkę z Szóstym Wymieraniem. Czy mierząca się z nim flora wytwarza nowe procesy życiowe, udoskonala stare systemy ochronne przystosowując się na nowo by kolejny raz podtrzymać swoje istnienie?

Praca nad projektem ma dla mnie wymiar osobisty. Jest to próba zwalczenia wypalenia aktywistycznego, którego doświadczyłam po kilkuletnim działaniu w oddolnych ruchach na rzecz klimatu. Obserwując roślinne strategie oporu, ewolucje flory walczącej z prawem bezruchu poszukuję energii i poczucia nadziei, mobilizując się do działania.

Pospolite Vulgaris to początek wieloletniego projektu badawczego

  • Tekst towarzyszący wystawie: Tomasz Sitarz
  • Światło: Grzegorz Wełnicki
  • Pomoc techniczna: Łukasz Zembaty / Gustaw Maj
  • Pomoc merytoryczna: Jędrzej Owsiński
  • Pomoc laboratoryjna: Pracownia Foto / Pracownia Wschodnia
  • Druk: Paweł Ciepielewski // wsparcie Kacper Bartczak

 

Paulina Mirowska

Artystka wizualna i aktywistka, urodzona w 1987 roku w Warszawie.Absolwentka wydziału Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, kierunków Fotografia oraz Grafika i Komunikacja Wizualna. W Pracowni Podstaw Fotografii na Wydziale Grafiki, warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pracuje od 2011 roku.

Członkini stowarzyszenia Pracownia Wschodnia, kolektywu Grupa JEST oraz kolektywu P.H.U. Sitex.

Od lat bierze aktywny udział w ramach niezależnych działań grupowych oraz indywidualnych, łącząc zagadnienia fotografii analogowej, rzeźby, grafiki i self-publishingu. Jest współautorką wielu instalacji oraz wydarzeń społecznych. Wierzy w siłę działań artystyczno-społecznych oraz rewizje codziennych praktyk ludzkich wokół zagadnień ekologii oraz współtworzenia habitatu na równych prawach z roślinami i zwierzętami.

Zdjęcia z ekspozycji