Tytuł nowego cyklu zdjęć odnosi się bezpośrednio do teorii Henriego Lefebvre’a, ukazując suburbia jako rezultat kapitalistycznych procesów urbanizacji. Projekt jest kontynuacją badań nad nie-miejscami, które Stępiński podsumował w swojej rozprawie doktorskiej w 2022 roku. Artysta od ponad 20 lat tworzy obrazy fotograficzne na pograniczu post-dokumentu. Zdarza się, że ostateczna wersja zdjęcia nie odpowiada w pełni pierwotnemu zapisowi, niezależnie od tego, czy był on analogowy, czy cyfrowy.
Tym razem na zdjęciach pojawiają się egzotyczne zwierzęta i fragmenty różnych stref geograficznych. To wystawa o zmianie perspektywy, która reinterpretuje i ironizuje rzeczywistość przestrzeni podmiejskich w szerszym, globalnym kontekście zmian migracyjnych, architektonicznych, ekonomicznych lub klimatycznych.
„Produkcja przestrzeni" dotyczy obszarów marginalnych — stref przejściowych między miastem a nie-miejscem. To tutaj powstają ekologiczne enklawy ciszy i zieleni oraz gated communities (zamknięte osiedla), ale także — na terenach po wyciętych połaciach lasu — gigantyczne huby i centra spedycyjne, sieci dróg i obwodnice.
Maciej Stępiński, urodzony w Warszawie, po wielu latach fotografowania dużych miast i metropolii przeniósł się na exurbia południowego Mazowsza.
„Dawne doświadczenie życia w centrum miasta zmieniło moje postrzeganie przedmieść. Od kilku lat mój punkt widzenia ulega przemianie — obserwuję przestrzenie peryferyjne jako obszary intensywnych przemian społecznych i urbanistycznych. Inaczej postrzegałem granice miasta, opuszczając je poprzez suburbia, a teraz inaczej na nie patrzę, będąc już poza obszarem zabudowanym."
Współczesna socjologia przestrzeni, na którą składają się także badania Sharon Zukin, zwraca uwagę na napięcia między homogenizacją przestrzeni a jej możliwością stania się polem społecznej kreatywności. Rewolucja cyfrowa i globalizacja zmieniają funkcje przestrzeni miejskich i ich peryferii. Nowa teoria społeczeństwa sieciowego Castellsa uznaje, że cyfryzacja osłabiła tradycyjny podział na centra i przedmieścia. Maciej Stępiński wprowadza widza w te dylematy, badając, jak suburbanizacja kształtuje nowe formy miejskiej alienacji, a jednocześnie otwiera możliwości nowych interakcji.
patronat: NN6T, Sklep 6x7, Q print
Dr Maciej Stępiński – artysta, fotograf, kurator, wykładowca akademicki. Jest absolwentem ASP w Warszawie, École Nationale Supérieure de la Photographie w Arles, we Francji. Doktorat z fotografii na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Od ponad dwudziestu lat tworzy projekty fotograficzne związane z transformacją pejzażu i architektury.
Swoje prace pokazywał za granicą: we Francji, Chinach, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Maroko, Holandii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii oraz w Polsce ( m.in. CSW Zamek Ujazdowski, Zachęta, Kordegarda, PGS, GGF, Muzeum Narodowe Gdańsk, BWA Wrocław, BWA Zielona Góra). Zdjęcia prezentował podczas Biennale fotografii i festiwali fotograficznych (Sopot, Arles, Kraków, Poznań, Łódź). Laureat nagród, rezydencji twórczych m.in. Kulturkontakt, Wiedeń, Artist in Residence program, 18th Street Art Center, Santa Monica, Kalifornia i stypendium: Mécènes du Sud, Marsylia, polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Drac Paca, Francja.