Produkcja przestrzeni

7 listopada do 24 listopada 2024
Foto Pracownia Wschodnia
Produkcja przestrzeni

Maciej Stępiński

Tytuł nowego cyklu zdjęć odnosi się bezpośrednio do teorii Henriego Lefebvre’a, ukazując suburbia jako rezultat kapitalistycznych procesów urbanizacji. Projekt jest kontynuacją badań nad nie-miejscami, które Stępiński podsumował w swojej rozprawie doktorskiej w 2022 roku. Artysta od ponad 20 lat tworzy obrazy fotograficzne na pograniczu post-dokumentu. Zdarza się, że ostateczna wersja zdjęcia nie odpowiada w pełni pierwotnemu zapisowi, niezależnie od tego, czy był on analogowy, czy cyfrowy.

Tym razem na zdjęciach pojawiają się egzotyczne zwierzęta i fragmenty różnych stref geograficznych. To wystawa o zmianie perspektywy, która reinterpretuje i ironizuje rzeczywistość przestrzeni podmiejskich w szerszym, globalnym kontekście zmian migracyjnych, architektonicznych, ekonomicznych lub klimatycznych.

„Produkcja przestrzeni" dotyczy obszarów marginalnych — stref przejściowych między miastem a nie-miejscem. To tutaj powstają ekologiczne enklawy ciszy i zieleni oraz gated communities (zamknięte osiedla), ale także — na terenach po wyciętych połaciach lasu — gigantyczne huby i centra spedycyjne, sieci dróg i obwodnice.

Maciej Stępiński, urodzony w Warszawie, po wielu latach fotografowania dużych miast i metropolii przeniósł się na exurbia południowego Mazowsza.

„Dawne doświadczenie życia w centrum miasta zmieniło moje postrzeganie przedmieść. Od kilku lat mój punkt widzenia ulega przemianie — obserwuję przestrzenie peryferyjne jako obszary intensywnych przemian społecznych i urbanistycznych. Inaczej postrzegałem granice miasta, opuszczając je poprzez suburbia, a teraz inaczej na nie patrzę, będąc już poza obszarem zabudowanym."

Współczesna socjologia przestrzeni, na którą składają się także badania Sharon Zukin, zwraca uwagę na napięcia między homogenizacją przestrzeni a jej możliwością stania się polem społecznej kreatywności. Rewolucja cyfrowa i globalizacja zmieniają funkcje przestrzeni miejskich i ich peryferii. Nowa teoria społeczeństwa sieciowego Castellsa uznaje, że cyfryzacja osłabiła tradycyjny podział na centra i przedmieścia. Maciej Stępiński wprowadza widza w te dylematy, badając, jak suburbanizacja kształtuje nowe formy miejskiej alienacji, a jednocześnie otwiera możliwości nowych interakcji.

patronat: NN6T, Sklep 6x7, Q print

Dr Maciej Stępiński – artysta, fotograf, kurator, wykładowca akademicki. Jest absolwentem ASP w Warszawie, École Nationale Supérieure de la Photographie w Arles, we Francji. Doktorat z fotografii na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Od ponad dwudziestu lat tworzy projekty fotograficzne związane z transformacją pejzażu i architektury.

Swoje prace pokazywał za granicą: we Francji, Chinach, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Maroko, Holandii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii oraz w Polsce ( m.in. CSW Zamek Ujazdowski, Zachęta, Kordegarda, PGS, GGF, Muzeum Narodowe Gdańsk, BWA Wrocław, BWA Zielona Góra). Zdjęcia prezentował podczas Biennale fotografii i festiwali fotograficznych (Sopot, Arles, Kraków, Poznań, Łódź). Laureat nagród, rezydencji twórczych m.in. Kulturkontakt, Wiedeń, Artist in Residence program, 18th Street Art Center, Santa Monica, Kalifornia i stypendium: Mécènes du Sud, Marsylia, polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Drac Paca, Francja.

www.stepinski.com

Zdjęcia z ekspozycji