Foto Pracownia Wschodnia to miejsce stworzone z pasji do fotografii jako rzemiosła artystycznego, powstałe z inicjatywy niezależnych twórców, prowadzące działalność artystyczną, edukacyjną i wystawienniczą.
Posiadamy ciemnię czarno-białą wyposażoną w powiększalniki od 35mm do LF, z możliwością wykonywania wielkoformatowych odbitek na papierze barytowym. Prowadzimy warsztaty indywidualne oraz grupowe dla profesjonalistów i amatorów (od podstaw po zaawansowane techniki – split grade i proces archiwalny). Nasze studio z dostępem do światła dziennego i wyposażone w wysokiej jakości lampy błyskowe oraz modyfikatory, to również przestrzeń dla fotografów chcących zaprezentować swoją twórczość w formie wystaw.
Tytuł „antropografia" jest słowem-kluczem zarówno dla określenia interakcji między człowiekiem, a jego środowiskiem, jak również obszaru zainteresowań autorów w prezentowanych pracach.
Nauka fotografii analogowej może być kluczowa dla aspirujących fotografów; to głębokie zanurzenie się we wszystkie techniczne aspekty warsztatu fotograficznego, ale również nieunikniony krok do ukazania potencjału komunikacji wizualnej.
Astrida Neimanis jest autorką koncepcji hydrofeminizmu badającej związki między płcią, żywiołem wody i naszym środowiskiem. W swoim sztandarowym tekście „Hydrofeminizm, czyli stawanie się ciałem wodnym" badaczka wskazuje na wodę jako budulec przekaźnik i archiwum znaczeń. Ciało ludzkie, u noworodka składające w aż 80 % z wody, staje się dzięki temu integralną częścią przyrody i całego złożonego systemu przekazywania treści.
Idea ciała wodnego wprowadzona przez Neimanis zyskuje kształt w pracach sześciu fotografek współtworzących kolektyw Hydroza*, (Jadwiga Janowska, Jagoda Malanin, Iga Mroziak, Kasia Rysiak, Milena Soporowska i Kasia Ślesińska). Ich projekty eksplorują temat wody jako źródła życia, pamięci, przemocy i opresji.
Second life – to bardzo pozytywne przesłanie o ludzkim życiu po trudnych życiowych przejściach, pokazane na przykładzie suchych liści.
Jesienią, w czasie pandemii szukając w moim ogrodzie tematu fotograficznego, spośród sterty suchych liści postanowiłam wybrać kilka, tworząc dla nich scenografie i dobierając właściwe oświetlenie, sprawiłam, że stały się moimi modelami, obiektami fotografowanymi. Tym zabiegiem nadałam im nowe znaczenie. Przenosząc je do świata sztuki dałam im drugie życie.
OLDBOYS opowiada o pracownikach Telewizji Polskiej, których zajęcia, choć w tym medium niezwykle potrzebne, nie kojarzą się blichtrem i reprezentacyjnością właściwą dla szklanego ekranu. To ludzie zaplecza, często świetni fachowcy w swoich dziedzinach. Bez ich ciężkiej pracy trudno byłoby osiągnąć efekt prezentowany na wizji. Przez lata zbudowali sobie renomę i wykształcili doświadczenie, które praktycznie jest nie do zastąpienia, na swoich stanowiskach pracują długie lata. Byli przez ten czas świadkami wielokrotnej wymiany kadry kierowniczej, zmiany estetyki i priorytetów w funkcjonowaniu telewizji, tym samym są po prostu bezcennymi świadkami jej transformacji. Ich zajęcia łączą ze sobą dwa pozornie trudno zestawialne światy; ten zza kamery i ten z sprzed kamery, czyniąc z nich swego rodzaju pomosty pomiędzy tym co realistyczne, a tym co wykreowane. Cykl fotograficzny OLDBOYS to praca dyplomowa zrealizowana w trakcie edukacji w Akademii Fotografii.
Patryk Karbowski