Galeria Pracownia Wschodnia to przestrzeń wystawiennicza oraz otwarte miejsce inicjatyw artystycznych i kulturalnych. Organizujemy wystawy tematyczne połączone z warsztatami lub wykładami zaproszonych gości, pokazy performance, mikro spektakle, spotkania autorskie i koncerty. Przy okazji tych wydarzeń współpracujemy zarówno z twórcami, jak również z osobami nie związanymi bezpośrednio ze światem kultury, np. z naukowcami i podróżnikami.

Godziny otwarcia Galerii

Środa-Piątek 16:00-20:00

Sobota-Niedziela 12:00-18:00

Z cienia

26 października do 5 listopada 2023
Galeria Pracownia Wschodnia
Z cienia

Kasia Rysiak

English below


Z cienia


Kontemplacyjna twórczość Kasi Rysiak stoi w sprzeczności z dzisiejszym rozemocjonowanym mainstreamem malarskim. Poszukiwanie harmonii i spokoju w budowaniu relacji przestrzennych pomiędzy płaszczyznami barw i tekstur, wektorami linii – malowanych, wycinanych, naklejanych i wyszywanych – wynika u artystki z fenomenologicznych badań nad doświadczeniem relacji obrazów do otoczenia, ich rezonowania w przestrzeni, współbrzmienia w zgrupowaniu z innymi pracami, czy wreszcie oddziaływania po pierwsze na artystkę, a następnie na widzów.

Działania Rysiak nasuwają natychmiastowe niemal skojarzenia ze spuścizną konstruktywizmu, np. Kompozycjami architektonicznymi Władysława Strzemińskiego, przywodząc także na myśl Kąty energetyczne Józefa Robakowskiego, abstrakcyjne efemery Michała Budnego czy fascynację czernią u Rafała Bujnowskiego. Przypadkowo, oboje artystów lubi posługiwać się węglem – u Kasi jego opiłki nadają subtelną fakturę i walor przypruszonym szarością geometrycznym kompozycjom.

Wprowadzając aspekt poetyckiego minimalizmu, artystka przenosi akcent na to, co pomiędzy, na marginesie, w kącie czy wręcz poza obrazem. Motyw cienia rzucanego przez obraz jest tu osobnym tematem, asumptem do powstania nowego cyklu prac. Niejako przy okazji, poprzez zastosowane materiały i techniki jak np. introligatorskie płótno czy tekturę stosowane w oprawach książek, dokonuje się tu także swoiste uwznioślenie rzemiosła.

Ten minimalistyczny, awangardowy etos zostaje u Rysiak podważony drobnymi, choć subwersywnymi gestami, wprowadzającymi wrażenie lekkości, ulotności i delikatności. Półprzezroczyste woale układające się w warstwowe, reliefowe kompozycje, element swobody w podejściu do kompozycji malowanej i haftowanej na fragmencie luźno zwisającej tkaniny, wyzierający nieoczekiwanie spod kompozycji neonowy kolor czy wreszcie płótna, z których wyłażą łaskoczące oko niteczki – wprowadzają element eksperymentu i zabawy, zachęcającej widzów do uważniejszego spojrzenia, a także rozgoszczenia się w stworzonej przez artystkę sytuacji.


Klara Czerniewska-Andryszczyk

_______

From the shadow

The contemplative nature of Kasia Rysiak’s oeuvre contradicts today’s highly emotionalized, mainstream painting. Her quest for harmony and tranquillity manifests itself in building spatial relations between colour planes, textures, and the dynamics of lines – be it painted, cut-out, pasted or embroidered – and stems from the artist’s interest in the phenomenological research into the intercourse between her works and their surroundings, their spatial resonance, the consonance of different works together, and the reverberations the works have on their author and on the viewers.

Rysiak’s activities almost immediately connote Constructivist legacy, epitomised by Wladyslaw Strzeminski’s ‘Architectural Compositions’, while also bringing to mind works by Jozef Robakowski (the ‘Energetic Angles’), Michal Budny’s abstract ephemera, and Rafal Bujnowski’s fascination with the colour black (incidentally, both Rysiak and Bujnowski like to use charcoal – Kasia is using coal dust to create subtle textures and gradients in her geometric compositions).

Introducing an element of poetic minimalism, Rysiak focuses on what is in between, on the margin, in the corner, or even beyond the artwork itself. Observing shadows cast by her paintings, she has elevated this motif into a separate theme, explored within a new body of work. Simultaneously, through the use of materials such as bookbinding canvas or cardboard, the artist intendedly alludes to traditional craft techniques and methods.

The minimalist, avant-garde ethos is challenged with subtle, however subversive gestures, introducing impressions of lightness, ephemerality and fragility. Semi-transparent veils that create layered, relief-like compositions, an element of spontaneity in regard to painting and embroidery applied on a piece of a loosely hung cloth, hues of bright neon colours that beam from underneath the work, and finally, canvases cut in the middle, whose loose threads tickle the eye – all this introduces elements of experimentation and play, inviting the viewer to have a closer look and to make themselves at home in the environment arranged by the artist.


Klara Czerniewska-Andryszczyk

Otwarcie wystawy odbędzie się 26 października o godzinie 19:00

wystawa otwarta: 26.10-05.11.2023

środa-piątek 16-20
sobota-niedziela 12-20

Zapraszamy!


Wydarzenie na FB

https://www.kasiarysiak.pl

Zdjęcia z ekspozycji

Poprzednie wystawy

Dawno i nieprawda
Wystawa studentek i studentów 2 Pracowni Podstaw Fotografii, ASP Warszawa, Wydział Grafiki
od 28 czerwca
do 9 lipca 2023

Dawno i nieprawda jest przypomnieniem tego, że wszystko, co wypełnia nasz świat, podlega naturalnemu procesowi zacierania się.

ISSHIN
Masafui Koshio
Olgierd Zbychorski
od 21 czerwca
do 26 czerwca 2023

ISSHIN to japońskie określenie, które oznacza odnowę, nowe otwarcie, a także wspólnotę. Wieloznaczność tytułu wystawy doskonale oddaje to, co powstaje ze współpracy dwóch niezależnych artystów, pracujących w odmiennych technikach oraz dziedzinach. Łączy ich eksperyment, energia, ciekawość wielu estetyk oraz ich synteza. Ważny jest też sam proces powstawania prac prezentowanych na wystawie Isshin — powstają one wspólnie i w pewnym sensie na nowo.

6 prób kontaktu z ziemią
Jędrek Owsiński oraz zaproszeni artyści i artystki
od 19 maja
do 28 maja 2023

Chciałbym opowiedzieć o próbach wyjścia z bezsilności – próbach kontaktu z ziemią, poszukiwania stabilnego punktu, w którym moje życie bardziej harmonijnie mogłoby się wpisać w życie na ziemi, w którym sztuka i działanie mogłyby wspierać się nawzajem.

Bukiet Niezapominajek
Wystawa zbiorowa
od 12 kwietnia
do 23 kwietnia 2023

Bukiet niezapominajek. Zbiór prac z lat 19XX-2023

*„Każdy człowiek miał lub będzie miał okazję żeby otrzymać bukiet niezapominajek jako wyraz wdzięczności, sympatii. A wiadomo, że niezapominajki najszybciej więdną.(...)" **

Pelka Atys

Janek Cieślak

Mikołaj Chylak

Rafał Dominik

ehh hahah

Maciek Januszewski

Zuzia Kiksa

Piotr Kopik

Natan Kryszk

Paulina Mirowska

Karo Nowak

Jędrek Owsiński

Anna Rutkowska

Władysław Skoczylas

Łukasz Zbroja

Łukasz Zembaty

*fragment wypowiedzi Władysława Hasiora w programie telewizyjnym „Sam na sam z Hasiorem”, 1974

Pejzaż prywatny
Amadeusz Pucek
od 16 marca
do 2 kwietnia 2023

Nasza rzeczywistość operuje czasem przyszłym uprzednio dokonanym (future anterior tense). Żyjemy w przekonaniu, że utraciliśmy sprawczość i nasza przyszłość jest przesądzona. To sprawia, że nie dbamy już o uwagę i wolę, pozwalając sobie na zaledwie dryfowanie w przewidzianym dla nas świecie.