Przydomowe, ogrodowe szklarnie powstają z potrzeby samodzielnego uprawiania roślin, owoców i warzyw. Chodzi o pewność, że będą wzrastały w naturalnych i optymalnych warunkach. Zadaniem szklarni jest nie tylko stworzenie odpowiednich warunków, ale również ochrona roślin przed negatywnymi czynnikami atmosferycznymi. Dzięki cieplarnianym warunkom można wyhodować dobrej jakości rośliny, ale też gatunki, które nie wzrosłyby w nieregulowanym klimacie. Ogrodnictwo jako zajęcie hobbystyczne pozytywnie wpływa na osobowość ogrodnika i ogrodniczki, rozwija cechy takie jak: cierpliwość, troskliwość, uważność. Pozwala również na wyciszenie się. Ogrodowa szklarnia może być też doskonałym pretekstem do spotkań z rodziną i przyjaciółmi na łonie natury.
Warunki cieplarniane, to inaczej środowisko pozbawione napięć, kłopotów i trudności, które umożliwia bezkonfliktowy rozwój, często też powodujący wydelikacenie. Analogicznie konstrukcja "Cieplarni", która została zbudowana przez Piotra Kopika i Natana Kryszka w przestrzeni Galerii Pracowni Wschodniej, stworzyła odpowiedni mikroklimat artystyczny, który stał się laboratorium działań i myśli dotyczących troski, swobodnej współpracy a także treningu relacji w wyjątkowych warunkach. Zaproszeni artyści i artystki swobodnie zadomawiali przestrzeń i wchodzili w relację z zastaną strukturą, uzupełniając, przecinając, obudowując i zawieszając swoje obiekty.
Pierwotnym impulsem do pracy nad projektem "Cieplarnia" było doświadczenie zagrożenia utraty Pracowni Wschodniej. Chcemy wspólnie się zastanowić, jak tworzyć miejsca, które będą pełniły rolę artystycznych szklarni, w których w bezpieczny sposób da się pielęgnować idee nieskrępowanej twórczości, wymiany, dialogu, wolności, nie hierarchiczności? Czy da się je chronić przed nagłymi zmianami uwarunkowań polityczno-biznesowych? Czy w ogóle możliwe jest stworzenie idealnych okoliczności dla powstawania i rozwoju sztuki? Czy w izolowanych, cieplarnianych warunkach da się wypracować treści i idee dotyczące napięć świata zewnętrznego?
Wystawa w symboliczny sposób. zapraszała do nowej odsłony Pracowni Wschodniej, która pod koniec 2023 roku niemal zniknęła z kulturalnej mapy Warszawy. Dzielnica początkowo nie chciała przedłużenia umowy najmu, jednak dzięki staraniom i zaangażowaniu bardzo wielu osób z różnych środowisk oraz lokalnej społeczności, sprawa zakończyła się dla artystów i artystek pomyślnie. W grudniu 2024 roku mija pierwszy rok przedłużenia umowy, dzięki której przez kolejne lata Pracownia przy Placu Hallera będzie otwarta na sztukę i dla publiczności.
Projekt CIEPLARNIA był częścią FRINGE Warszawa 2024. Społeczność FRINGE działa w niezależnych przestrzeniach, pop-upach oraz skupia projekty powstałe w małych społecznościach artystycznych.
Edycja FRINGE Warszawa 2024 została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Kuratorka: Eleonora Bojanowska
Plakat: Piotr Kopik
Druk: Łukasz Zembaty / P.H.U. Sitex
Instytucje wspierające
- Staromiejski Dom Kultury
- Instytut Adama Mickiewicza
Partnerzy medialni
- Bęc Zmiana
- Magazyn KMAG
- Magazyn MINT
- Magazyn MOST
- Magazyn SZUM