Reinterpretacje
W warsztatach fotograficznych "Reinterpretacje", które odbyły się między majem, a wrześniem 2024 roku, wzięło udział ośmiu fotografów i fotografek. Pod okiem Bartka Warzechy, uznanego fotografa i artysty wizualnego, pracowali nad fotografiami, dla których główną osią był współczesny teatr, zjawiska i procesy z nim związane.
„Od samego początku przyświecał nam cel, by spojrzeć na teatr w nowy sposób, dotrzeć do osób, przestrzeni i przedmiotów, które na co dzień są niedostępne albo w ogóle nie kojarzą się z teatrem, a są z nim związane. W wielu przypadkach fotografia stała się pretekstem do spotkań i odkrywania nowych warstw – emocji, napięć, gestów, symboliki, które są często niewidoczne na pierwszy rzut oka, ale stanowią o prawdziwej sile teatru” – podsumował Bartek Warzecha.
Warsztaty „Reinterpretacje” odbyły się w ramach X edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Autorzy i autorki zdjęć zdecydowali się uchwycić współczesny teatr z różnych stron – niektórzy z nich opowiadali o wspomnieniach i stracie za pomocą teatralnych wnętrz („Ghost light” Karoliny Jóźwiak), inni całą uwagę skupili na przedmiotach („Rekwizyty” Anny Palusińskiej), relacji człowieka z technologią („Digital shadow” Marcina Nalepy) i traumie („Fragmenty” Patrycji Stali). Jeden z projektów starał się uchwycić teatralność zdjęć umieszczanych na platformie LinkedIn („Macierz jednostki” Magdy Gramsz), podczas gdy drugi z pomocą drag queen nawiązuje do archiwalnych zdjęć teatralnych („Grażyna” Agi Bilskiej). Na wystawie nie zabraknie także zdjęć portretowych osób na co dzień w teatrze „niewidzialnych”: krakowskich garderobianych („Skene” Mateusza Torbusa) i oświetleniowców („Cień światła” Kaliny Sobesto).
Organizacja: Instytut Teatralny
Prowadzenie warsztatów i koncepcja wystawy: Bartek Warzecha
Grafiki i projekt publikacji: Ania Nałęcka-Milach
Koordynacja i produkcja: Magdalena Ożarowska
Współorganizacja wystawy: Kasia Rysiak i Federico Caponi
Czas trwania wystawy:
4.04-27.04.2025
dokumentacja wystawy: Bartek Warzecha